Семінар-практикум «Безбар’єрність у повсякденному житті: знання та практичні навички спілкування з особами з порушеннями слуху»

Мета: у рамках Національного тижня безбар’єрності поширення інформації  щодо нового безбар’єрного підходу, підвищення обізнаності про важливість створення доступного та інклюзивного середовища для всіх громадян.  Дізнатися, як люди з порушенням слуху користуються ґаджетами, інтернетом та простором навколо, оволодіти елементарними навичками жестового мовлення. Звільнитись від упереджень у спілкуванні з людьми — це ще один бар’єр, який можно подолати.

Аудиторія – педагогічні працівники закладів дошкільної освіти, фахівці (консультанти) ІРЦ (19 учасників).

У зустрічі взяли участь Світлана Авіленко, голова Шосткинської територіальної організації УТОГ та представниця спільноти осіб з порушенням слуху, носій жестової мови. Їх повідомлення «Подолання бар’єрів, які ускладнюють життя людей з порушеннями слуху. Жестове мовлення як альтернативний засіб спілкування» мало на меті не тільки познайомити присутніх з уявленням про безбар’єрність для людей з порушеннями слуху, а й сформувати елементарні навички спілкування. Для цього був використаний дактильний алфавіт і кожен з присутніх показав своє ім’я за допомогою відповідного жесту; тестували додаток в Інтернеті, у якому цілодобово можна скористатися послугами сурдоперекладача; розіграли ситуацію, коли мати з порушенням слуху приходить до психолога, щоб записати дитину на косультацію.

З метою не тільки роз’яснити ключові аспекти  безбар’єрності, але й створити комфортний простір для обміну думками та практичного ознайомлення з елементами безбар’єрного середовища Тетяна Мозгова, директор інклюзивно-ресурсного центру ШМР СО, провела тест-тренінг «Як добре ви розумієте та використовуєте новий безбар’єрний підхід у повсякденному житті». 

         Щиро вдячні всім, хто навчав та навчався!          

   З 19 по 24 травня в Україні триває Національний тиждень безбар'єрності - ініціатива, спрямована на підвищення обізнаності про важливість створення доступного та інклюзивного середовища для всіх громадян. Безбар'єрність - це про рівні можливості для всіх, незалежно від когнітивних та фізичних  можливостей. Для тих, хто прагне отримати більше знань та практичних навичок у сфері безбар'єрності, на платформі Дія.Освіта доступні освітні серіали, присвячені темам  безбар'єрності у повсякденному житті, інклюзії та правильної комунікації з людьми з інвалідністю.

Покликання на навчальні серіали  https://osvita.diia.gov.ua/courses/barrier-free-literacy

Корисним також може стати матеріали, що розміщені у «Довіднику безбар’єрності»:

https://bf.in.ua/?fbclid=IwY2xjawKaUaVleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFIakR0NHlDNkMzamdBT1hoAR4ERtQ1ZYYWKHY-EgdPKcCMPXOIxF6CcspuOzWaU4fdQF9EzJ9DTQn3-6mHZg_aem_IeviGixXvHLDaSvrJmD-Ag

Світ вартий бути відкритим для всіх!

З метою спостереженням та додаткового збору інформації  про дітей з особливими освітніми потребами протягом березня фахівцями Шосткинського інклюзивно-ресурсного центру були здійснені виїздні засіданя до дошкільних та загальноосвітніх закладів освіти нашого міста.

Під час візитів фахівцями Шосткинського ІРЦ проведені консультації з педагогічними працівниками  щодо розроблення індивідуальної освітньої траєкторії, індивідуальних програм розвитку, необхідності модифікації/адаптації освітньої програми (навчальних предметів), особливостей організації освітнього середовища для дітей, що змінюють ланку навчання.

У рамках Національного тижня безбар’єрності відбувся важливий інформаційно-просвітницький захід для практичних психологів нашої громади. Ця зустріч, організована фахівцями ІРЦ ШМР за сприяння Наталії Серго, психолога центру професійного розвитку педагогічних працівників. Онлайн-зустріч мала на меті створити середовище, де панують зручність, повага та врахування потреб кожного.

Захід, названий «Година безбар’єрності: Ознайомлення з цінностями безбар’єрності. Словник толерантності», мав подвійну мету. Під час обговорення теми було не лише детально роз'яснено ключові аспекти самого поняття безбар'єрності, а й створено відкритий та комфортний простір для психологів для обміну думками та поглиблення свого розуміння практичного значення безбар'єрного середовища.

Наголошувалося, що виховання культури безбар'єрності в суспільстві починається з підвищення обізнаності та висвітлення позитивних прикладів рівності можливостей. Це перший крок до життя, де кожен може вільно рухатися, навчатися, працювати та подорожувати, незалежно від обмежень, стану зоров'я, віку, статі чи інших характерних рис. Це і є справжня зручність і повага до потреб кожного та кожної.

Відбувся навчальний семінар «Освітня безбар’єрність: забезпечення взаємодії установ освіти, соціального захисту та охорони здоров’я у сфері інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами». Мета семінару: налагодження співпраці, консолідації зусиль для пошуку ефективних рішень розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами, важливого діалогу між освітянами, лікарями, соціальними працівниками і громадськістю для обміну досвідом задля формування безбар’єрного суспільства та забезпечення рівного доступу до якісної освіти.

Аудиторія семінару: заступники директорів дошкільних та шкільних закладів освіти, які відповідають за навчання дітей з особливими освітніми потребами. Були розглянуті питання:

1. Освітня безбар’єрність. Огляд поточного стану інклюзивного навчання в закладах освіти. Проблеми, що виникають у процесі навчання дітей з особливими потребами.  

Тетяна Мозгова, директор інклюзивно-ресурсного центру ШМР СО

2. Взаємодія закладів охорони здоров’я та освіти для забезпечення медико-психологічної та психоемоційної підтримки учасників освітнього процесу.

Світлана Ілляшенко, лікар-психіатр ШЦРЛ

3. Роль соціального захисту у підтримці дітей з особливими освітніми потребами. Огляд доступних ресурсів і програм підтримки.

Тетяна Кривич, представник управління праці та соціального захисту населення ШМР

4. Кейс-методи: розбір практичних ситуацій. Аналіз конкретних випадків з практики взаємодії між установами.

📌 Кейс 1: Співпраця з інклюзивно-ресурсним центром.

📌 Кейс 2: Допомога соціальних служб.

📌 Кейс 3: Залучення медичних фахівців до психолого-педагогічного оцінювання.

Фахівці Інклюзивно-ресурсного центру ШМР активно долучилися до важливого вебінару, автор якого Прасол Дмитро Вікторович представив напрацювання колективу інклюзивно-ресурсного центру Миколаївської міської ради за темою  «Реалізація адаптованого розкладу для здобувачів освіти з ООП в закладах загальної середньої освіти».

На онлайн-зустрічі слухачі отримали рекомендації щодо створення оптимального навчального середовища для дітей з особливими освітніми потребами, де було наголошено, що створення адаптованого розкладу – це спільна робота педагогів, батьків та фахівців. Лише спільними зусиллями ми можемо забезпечити кожній дитині з ООП можливість розкрити свій потенціал та досягти успіху.