10 вересня 2025 року відбувся навчальний тренінг у форматі онлайн для педагогічних працівників спеціальних та інклюзивних груп за темою «Підтримка дітей з особливими освітніми потребами під час війни», який підготували фахівці інклюзивно-ресурсного центру.

Під час зустрічі учасники розглянули ключові аспекти, що стосуються підтримки дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни.

Зокрема, були обговорені:

1. Особливості підтримки дітей з  особливими освітніми потребами  в умовах війни.

2. Прояви травматичних змін.

3. Алгоритми першої психологічної допомоги та стратегій взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами в надзвичайних ситуаціях.

4. Практичні інструменти  для психоемоційного відновлення дітей з особливими освітніми потребами.

Сподіваємось, що отримані знання та практичні навички допоможуть педагогам створити безпечне та підтримуюче середовище для кожної дитини, сприяючи її стабілізації та повноцінному розвитку.

У  Шосткинській громаді пройшли підсумкові засідання команд психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

Активна участь фахівців Інклюзивно-ресурсного центру полягала не лише в оцінці поточної динаміки розвитку дітей, яким необхідний індивідуальний підхід до навчання, а й у наданні методичної допомоги та експертних рекомендацій для оптимізації освітнього процесу в дошкільних та загальноосвітніх закладах, забезпечуючи максимальну реалізацію потенціалу кожної дитини.

Дякуємо за співпрацю учасникам педагогічного процесу!

У рамках Національного тижня безбар’єрності відбувся важливий інформаційно-просвітницький захід для практичних психологів нашої громади. Ця зустріч, організована фахівцями ІРЦ ШМР за сприяння Наталії Серго, психолога центру професійного розвитку педагогічних працівників. Онлайн-зустріч мала на меті створити середовище, де панують зручність, повага та врахування потреб кожного.

Захід, названий «Година безбар’єрності: Ознайомлення з цінностями безбар’єрності. Словник толерантності», мав подвійну мету. Під час обговорення теми було не лише детально роз'яснено ключові аспекти самого поняття безбар'єрності, а й створено відкритий та комфортний простір для психологів для обміну думками та поглиблення свого розуміння практичного значення безбар'єрного середовища.

Наголошувалося, що виховання культури безбар'єрності в суспільстві починається з підвищення обізнаності та висвітлення позитивних прикладів рівності можливостей. Це перший крок до життя, де кожен може вільно рухатися, навчатися, працювати та подорожувати, незалежно від обмежень, стану зоров'я, віку, статі чи інших характерних рис. Це і є справжня зручність і повага до потреб кожного та кожної.

У новому навчальному році організацію роботи з дітьми з ООП в умовах спеціальних груп у закладах дошкільної освіти чекає чимало нововведень.

Фахівці ІРЦ провели навчальний семінар-практикум  «Оновлення нормативної бази навчання дітей з ООП у спеціальних групах ЗДО у 2025-2026 навчальному році» для методистів, спеціальних педагогів та вихователів 18 спеціальних груп закладів дошкільної освіти громади.

Сподіваємося, що набуті знання допомагатимуть учасникам у їхній важливій роботі, щоб кожна дитина з особливими освітніми потребами могла розвиватися та досягати успіхів.

Семінар-практикум «Безбар’єрність у повсякденному житті: знання та практичні навички спілкування з особами з порушеннями слуху»

Мета: у рамках Національного тижня безбар’єрності поширення інформації  щодо нового безбар’єрного підходу, підвищення обізнаності про важливість створення доступного та інклюзивного середовища для всіх громадян.  Дізнатися, як люди з порушенням слуху користуються ґаджетами, інтернетом та простором навколо, оволодіти елементарними навичками жестового мовлення. Звільнитись від упереджень у спілкуванні з людьми — це ще один бар’єр, який можно подолати.

Аудиторія – педагогічні працівники закладів дошкільної освіти, фахівці (консультанти) ІРЦ (19 учасників).

У зустрічі взяли участь Світлана Авіленко, голова Шосткинської територіальної організації УТОГ та представниця спільноти осіб з порушенням слуху, носій жестової мови. Їх повідомлення «Подолання бар’єрів, які ускладнюють життя людей з порушеннями слуху. Жестове мовлення як альтернативний засіб спілкування» мало на меті не тільки познайомити присутніх з уявленням про безбар’єрність для людей з порушеннями слуху, а й сформувати елементарні навички спілкування. Для цього був використаний дактильний алфавіт і кожен з присутніх показав своє ім’я за допомогою відповідного жесту; тестували додаток в Інтернеті, у якому цілодобово можна скористатися послугами сурдоперекладача; розіграли ситуацію, коли мати з порушенням слуху приходить до психолога, щоб записати дитину на косультацію.

З метою не тільки роз’яснити ключові аспекти  безбар’єрності, але й створити комфортний простір для обміну думками та практичного ознайомлення з елементами безбар’єрного середовища Тетяна Мозгова, директор інклюзивно-ресурсного центру ШМР СО, провела тест-тренінг «Як добре ви розумієте та використовуєте новий безбар’єрний підхід у повсякденному житті». 

         Щиро вдячні всім, хто навчав та навчався!          

   З 19 по 24 травня в Україні триває Національний тиждень безбар'єрності - ініціатива, спрямована на підвищення обізнаності про важливість створення доступного та інклюзивного середовища для всіх громадян. Безбар'єрність - це про рівні можливості для всіх, незалежно від когнітивних та фізичних  можливостей. Для тих, хто прагне отримати більше знань та практичних навичок у сфері безбар'єрності, на платформі Дія.Освіта доступні освітні серіали, присвячені темам  безбар'єрності у повсякденному житті, інклюзії та правильної комунікації з людьми з інвалідністю.

Покликання на навчальні серіали  https://osvita.diia.gov.ua/courses/barrier-free-literacy

Корисним також може стати матеріали, що розміщені у «Довіднику безбар’єрності»:

https://bf.in.ua/?fbclid=IwY2xjawKaUaVleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFIakR0NHlDNkMzamdBT1hoAR4ERtQ1ZYYWKHY-EgdPKcCMPXOIxF6CcspuOzWaU4fdQF9EzJ9DTQn3-6mHZg_aem_IeviGixXvHLDaSvrJmD-Ag

Світ вартий бути відкритим для всіх!