Осінь - активна пора для навчання учасників освітнього процесу, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. У форматі онлайн-семінарів з вчителями та аситстентами вчителів обговорювали тему "Причини виникнення труднощів навчання читанню", з вихователями - "Робота з немовленнєвими дітьми в умовах закладу дошкільної освіти", з практичними психологами розповідали про перші кроки в роботі з дітьми з аутичними проявами "Формування у дітей з особливими освітніми потребами базових передумов навчання та розвитку" .            

            

 

 

    

 

  

Можливості здобуття освіти дітей з особливими освітніми потребами шкільного віку

в Шосткинській територіальній громаді

У нашій громаді завжди приділялась велика увага навчанню дітей з особливими освітніми потребами. У 2018 році розпочав роботу інклюзивно-ресурсний центр, основними напрямками роботи якого є виявлення, проведення психолого-педагогічної комплексної оцінки та методичний супровід навчання дітей, які мають освітні проблеми, що забезпечує якісну підтримку «особливих» дітей. Для них існує декілька форм здобуття освіти: спеціальні освітні заклади, педагогічний патронаж та інклюзивне навчання.

Для дітей з особливими освітніми потребами шкільного віку вже багато років працює Шосткинська спеціальна школа І-ІІ ступенів № 10, у якій за спеціальними програмами навчаються діти з інтелектуальними та складними порушеннями, наповнюваність класів – від 8 до 12 учнів.

Переваги перебування дітей у спеціальній школі:

- корекційна спрямованість процесу навчання;

- систематичні заняття з педагогічними працівникам (вчитель-логопед та практичний психолог);

-  функціонує група подовженого дня.

Для дітей з ООП організується індивідуальне навчання (педагогічний патронаж) за медичними показниками. Процедура організації педагогічного патронажу в закладі загальної середньої освіти складається з наступних кроків:

1 крок. Подання батьками директору школи заяви та лікарської довідки про організацію індивідуального навчання, висновку інклюзивно-ресурсного центру;

2 крок. Директор навчального закладу видає наказ про організацію педагогічного патронажу та склад психолого-педагогічної команди супроводу.

За умови, якщо дитина може перебувати в колективі класу, у батьків є можливість обрати інклюзивне навчання. "Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Для відкриття інклюзивного класу, батькам необхідно написати заяву директору обраної школи та надати висновок інклюзивно-ресурсного центру з відповідними рекомендаціями.

Фахівці-консультанти Шосткинського інклюзивно-ресурсного центру надають корекційно-ровиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами, які мають затримку розвитку мовлення, проводять вправи фонетичного й артикуляційного характеру, спрямовані на формування умінь:
- розуміти відмінності між різними типами звуків (голосні, приголосні тверді, приголосні м’які);
- знати й розуміти основні правила утворення твердих і м’яких звуків;
- знати правила позначення звуків за допомогою йотованих букв (я, ю, є, ї);
- уміти поділити слово на склади;
- уміти правильно поставити наголос.
Що дає дитині вміння складати звукову модель слова?
Ці уміння є основою для успішного засвоєння звуків мови, диференціювання (розрізнення) їх, поділ слова на склади. Це допоможе успішному оволодінню навичкою читання.
Коли починати?
Навчання дітей грамоті починається в дитячому садочку з ознайомлення зі звуками та вмінням чути та розрізняти їх.
Як вивчити звукову схему слова?
Зробити звукову схему слова можна багатьма варіантами. Наші фахівці підбирають ефективний та цікавий дидактичний матеріал, підкріплюючи його дієвими методиками, що сприяє засвоєню умінь звуко-буквеного аналізу слова.

У цьому році в Шосткинській громаді функціонують 7 інклюзивних груп у 6 заклададах дошкільної освіти та 26 інклюзиивних класів у 10 школах.

Передумовою у забезпеченні ефективності навчання дітей з особливими освітніми потребами є індивідуалізація освітнього процесу. З ціэю метою на початку навчального процесу проводяться засідання команд психолого-педагогічного супроводу, на яких створюються та затверджуються індивідуальні програми розвитку.

Учасниками команд психолого-педагогічного супроводу у співпраці з фахівцями Шосткинського інклюзивно-ресурсного центру проведені зустрічі, під час яких відбулися обговорення та аналіз результатів навчання дітей, ухвалені рішення щодо індивідуальної програми розвитку.

Бажаємо успіхів дітям та дорослим у новому навчальному році!

Можливості здобуття освіти дітей

з особливими освітніми потребами дошкільного віку

в Шосткинській територіальній громаді

 

У нашій громаді завжди приділялась велика увага навчанню дітей з особливими освітніми потребами. У 2018 році розпочав роботу інклюзивно-ресурсний центр, основними напрямками роботи якого є виявлення, проведення психолого-педагогічної комплексної оцінки та методичний супровід навчання дітей, які мають освітні проблеми, що забезпечує якісну підтримку «особливих» дітей. Для них існує декілька форм здобуття освіти: спеціальні освітні заклади та інклюзивне навчання.

Для дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку в нашій громаді розгорнута широка мережа закладів дошкільної освіти, які мають 17 спеціальних груп компенсуючого типу, а саме:

- 4 групи для дітей з порушеннями зору в ДНЗ № 11;

- група для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату в ДНЗ № 9;

- група для дітей із затримкою розвитку в ДНЗ № 9;

- група для дітей зі складними порушеннями в ДНЗ № 9;

- групи для дітей з порушеннями мовлення (логопедичні групи) в Шосткинських ДНЗ №№ 1,2,3,4,5,7,8,9,10,12.

Переваги перебування дітей у спеціальних групах:

- виховання та навчання в цих групах проводиться за спеціальними корекційними програмами в індивідуальній, підгруповій або груповій формах;

- заняття проводять корекційні педагоги (дефектологи, логопеди, психологи), а також медсестра-ортоптистка (для дітей з порушеннями зору) та медсестра з масажу (для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату).

Батьки дітей з особливими освітніми потребами мають право обирати місце навчання дітей. Якщо вони віддають перевагу перебуванню дитини в загальній групі, то за їх заявою та висновком інклюзивно-ресурсного центру в закладі дошкільної освіти організується інклюзивне навчання. Для «особливих» дітей  проводяться корекційно-розвиткові заняття корекційними педагогами, у закладах створюються команди психолого-педагогічного супроводу.

На фаховому внутрішньому засіданні Шосткинського Інклюзивно-ресурсного центру фахівцями було розглянуто Денверську модель раннього втручання, що є частиною натуральної терапії для дітей з порушеннями розвитку.
Денверська модель раннього втручання заснована на уявленнях про закономірності розвитку дітей раннього віку та про негативний вплив РАС на ранній розвиток. Метою втручання є покращення здатності дитини з РАС вчитися на основі власного досвіду та взаємодії з дорослими. Особлива увага приділяється розвитку соціально-емоційних, когнітивних і мовленнєвих здібностей.
Цей метод є цінним тому, що охоплює усіх сфери розвитку маленької дитини, а саме: мовлення, соціальні навички, спільну увагу, імітацію, гру, дрібну та загальну моторики, навички самообслуговування.