Можливості здобуття освіти дітей

з особливими освітніми потребами дошкільного віку

в Шосткинській територіальній громаді

 

У нашій громаді завжди приділялась велика увага навчанню дітей з особливими освітніми потребами. У 2018 році розпочав роботу інклюзивно-ресурсний центр, основними напрямками роботи якого є виявлення, проведення психолого-педагогічної комплексної оцінки та методичний супровід навчання дітей, які мають освітні проблеми, що забезпечує якісну підтримку «особливих» дітей. Для них існує декілька форм здобуття освіти: спеціальні освітні заклади та інклюзивне навчання.

Для дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку в нашій громаді розгорнута широка мережа закладів дошкільної освіти, які мають 17 спеціальних груп компенсуючого типу, а саме:

- 4 групи для дітей з порушеннями зору в ДНЗ № 11;

- група для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату в ДНЗ № 9;

- група для дітей із затримкою розвитку в ДНЗ № 9;

- група для дітей зі складними порушеннями в ДНЗ № 9;

- групи для дітей з порушеннями мовлення (логопедичні групи) в Шосткинських ДНЗ №№ 1,2,3,4,5,7,8,9,10,12.

Переваги перебування дітей у спеціальних групах:

- виховання та навчання в цих групах проводиться за спеціальними корекційними програмами в індивідуальній, підгруповій або груповій формах;

- заняття проводять корекційні педагоги (дефектологи, логопеди, психологи), а також медсестра-ортоптистка (для дітей з порушеннями зору) та медсестра з масажу (для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату).

Батьки дітей з особливими освітніми потребами мають право обирати місце навчання дітей. Якщо вони віддають перевагу перебуванню дитини в загальній групі, то за їх заявою та висновком інклюзивно-ресурсного центру в закладі дошкільної освіти організується інклюзивне навчання. Для «особливих» дітей  проводяться корекційно-розвиткові заняття корекційними педагогами, у закладах створюються команди психолого-педагогічного супроводу.

На фаховому внутрішньому засіданні Шосткинського Інклюзивно-ресурсного центру фахівцями було розглянуто Денверську модель раннього втручання, що є частиною натуральної терапії для дітей з порушеннями розвитку.
Денверська модель раннього втручання заснована на уявленнях про закономірності розвитку дітей раннього віку та про негативний вплив РАС на ранній розвиток. Метою втручання є покращення здатності дитини з РАС вчитися на основі власного досвіду та взаємодії з дорослими. Особлива увага приділяється розвитку соціально-емоційних, когнітивних і мовленнєвих здібностей.
Цей метод є цінним тому, що охоплює усіх сфери розвитку маленької дитини, а саме: мовлення, соціальні навички, спільну увагу, імітацію, гру, дрібну та загальну моторики, навички самообслуговування.

В рамках проєкту ЮНІСЕФ «ЗУПИНКА: Я» (Надання послуг психологічного супроводу для постраждалих від війни дітей, їх батьків та опікунів у Полтавській та Сумській областях) та у співпраці з ГРОМАДСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ «Центр психологічної допомоги «КОНФІДЕНС» фахівці Інклюзивно-ресурсного центру Шосткинської міської ради отримали набір психологічної допомоги для роботи з особами з особливими освітніми потребами.
Вдячні за підтримку розвитку дітей, які потребують особливої турботи!

Фахівці-консультанти Шосткинського інклюзивно-ресурсного центру надають корекційно-ровиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами, які мають затримку розвитку мовлення, проводять вправи фонетичного й артикуляційного характеру, спрямовані на формування умінь:
- розуміти відмінності між різними типами звуків (голосні, приголосні тверді, приголосні м’які);
- знати й розуміти основні правила утворення твердих і м’яких звуків;
- знати правила позначення звуків за допомогою йотованих букв (я, ю, є, ї);
- уміти поділити слово на склади;
- уміти правильно поставити наголос.
Що дає дитині вміння складати звукову модель слова?
Ці уміння є основою для успішного засвоєння звуків мови, диференціювання (розрізнення) їх, поділ слова на склади. Це допоможе успішному оволодінню навичкою читання.
Коли починати?
Навчання дітей грамоті починається в дитячому садочку з ознайомлення зі звуками та вмінням чути та розрізняти їх.
Як вивчити звукову схему слова?
Зробити звукову схему слова можна багатьма варіантами. Наші фахівці підбирають ефективний та цікавий дидактичний матеріал, підкріплюючи його дієвими методиками, що сприяє засвоєню умінь звуко-буквеного аналізу слова.

Завершився активний період підсумкових засідань команд психолого-педагочного супроводу дітей з особливими освітніми потребами закладів дошкільної та загальної середньої освіти Шосткинської громади.
Фахівці Інклюзивно-ресурсного центру активно долучилися до обговорення динаміки розвитку дітей, які потребують індивідуального навчального підходу.

 

29 квітня 2024 року на базі Інклюзивно-ресурсного центу Шосткинської міської ради було проведено захід «Великдень єднає».

Мета заходу – розширити і поглибити знання фахівців про найдавніше свято, традиції нашого народу щодо святкування Великодня; ознайомити із символікою знаків на писанках; розкрити необхідність любові до нашого народу, його традицій, минулого і сучасного.

Важливо зазначити, що такі традиційні заняття можна трактувати як одним із видів терапії, де кожен може розкрити свій внутрішній світ а також зцілити свою душу. Розписувати писанки потрівбно тільки з світлими та добрими думками, тому це стає чудовим способом очистити свої думки на налаштуватися на гарний лад що неминуче стане кроком для наповнення.

У дружній атмосфері, допомагаючи один одному, фахівці закладу ознайомилися з традиціями нашого народу і навчилися творити писанки. Ніхтот не залишився осторонь цієї справи, і з великою цікавістю занурилися в царину розпису елементів писанки.